מה זה ניכיון שיקים בבנק

ניהול תזרים מזומנים

תזרים מזומנים לעסק בעיה של תזרים מזומנים היא אחת הסיבות העיקריות לקריסה של עסקים קטנים ובינוניים. מבחינה מקצועית, תזרים מזומנים הוא מונח בניהול וחשבונאות המתייחס לתנועה של כסף מיחידה עסקית אחת ואליה לאורך תקופת זמן קצובה. אותה יחידה עסקית יכולה להיות עסק שלכם

שטרות מזויפים

איך אפשר לזהות זיוף כספים?

התופעה של זיוף כספים היא תופעה אשר קיימת בישראל. היא אמנם לא רווחת במידה כזו שכל או אפילו רוב הכסף או חלקו הגדול הוא מזויף – אך עדיין אי אפשר להתעלם מהעובדה שפה ושם צצים שטרות מזויפים, שחשוב לשים לב אליהם. חשוב לציין, שבמידה ויוכח שהשתמשתם בשטר מזויף וידעתם שהוא מזויף – אתם תהיו תחת סכנת האשמה של שימוש בכסף מזויף, וקיים פוטנציאל למאסר של עד 7 שנים! במקום זה, אם אתם חושבים ששטר מסוים הוא חשוד – כדאי שתכירו את סימני הזיהוי, כדי להבין האם השטר הוא אמיתי או לא.

שטרות מזויפים – כך תזהו שטר מזויף

  • דיוקן קטן  על כל אחד מהשטרות בישראל, מוטבע דיוקן גדול ומוכר – משה שרת, ש"י עגנון, יצחק בן צבי, וזלמן שז"ר. מה שלעתים פחות ידוע, הוא שבחלק הלבן של השטר, אם שמים אותו מול האור – אפשר למצוא דיוקן קטן יותר של הדמות, שנראה כמו מעין סימן מים.
  • מספר זהוב – אם תסתכלו על הערך של השטר, שממוקם באחד מהצדדים שלו בצד שמאל למטה, תוכלו לראות שהוא נכתב בסימן זהוב ומתכתי. זו עוד דרך לזהות שהשטר הוא אותנטי.
  • מגן דוד – אחת הדרכים הטובות ביותר לזיהוי של זיוף כספים, הוא לראות האם המשולשים מתלכדים לכדי מגן דוד. בצד ימין למעלה ושמאל למעלה (תלוי מאיזה צד של השטר מסתכלים), אפשר לראות משולש קטן. אם תשימו את השטר מול האור – תצא צורה של מגן דוד.
  • מספר סודר – לכל שטר יש מספר סודר מסוים אשר מוטבע עליו. עם זאת, מספר זה לא מופיע לעין בלתי מזויינת. אז איך אפשר לזהות? פשוט – מאירים עליו באור אולטרה סגול בסביבה חשוכה, ואז המספר מתגלה. לא קשה למצוא היום תאורה אולטרה סגולה, ומומלץ לכל בעל עסק שעושה שימוש במזומן, להחזיק באמצעי תאורה מסוג זה, כדי למנוע זיוף כספים.
  • הרשרוש – נשמע אולי מעט משונה, אבל זה בהחלט אמצעי חשוב. לשטרות אמיתיים יש נטייה לרשרש – זו אותו הקול שאנו מזהים כשהשטרות נעים בכיס שלנו או עוברים מיד ליד. חומרים מזויפים לא יוצרים תא הרשרוש האופייני, וכך מזהים כסף מזויף.
  • חריטות בולטות בנק ישראל התחשב בין השאר בציבור העיוורים, ויצר עבורו מספר בליטות דיו על גבי השטרות, כדי שהם יוכלו לדעת באיזה שטר הם מחזיקים. עם זאת, גם ציבור הרואים יכול ליהנות מאוציה זו, שכן היא מוכיחה שמדובר בשטרות אמתיים ולא שטרות מזויפים.
  • סימן דיו של אות אם תרימו את שטר מצדו הקדמי, תציבו אותו מול האור, ותסתכלו על צדו השמאלי, תוכלו לראות מעין סימן דיו של אות בתוך עיגול. הדבר מאפשר לכם לוודא שהשטר הוא אמיתי.

מוכנים לאשר את השטרות ?

כאמור, יש שפע של סימני זיהוי לשטרות אמתיים, כך שאין לכם מה לחשוש מכך שתחזיקו בטעות שטר מזויף. אגב, מבחינת ניהול סיכונים, מעניין לגלות שהשטרות היקרים והזולים ביותר הם המזויפים ביותר – שטרות של 20 ו 200 ש"ח, מזויפים הרבה יותר מהשטרות של 50 ו 100 ש"ח.

מודעות: